Glucosamine
Blog

In beweging blijven, ook als je ouder bent

Als je ouder bent, dan valt het soms niet mee om fysiek actief te blijven. De keuze om binnen te zitten in plaats van een rondje te gaan lopen is vaak al snel gemaakt. Niet omdat je lui bent. Nee, vooral omdat het makkelijker is. Je hoeft niet te bukken om je schoenen aan te trekken en je hoeft niet te reiken naar je jas. Toch zijn ook dit soort kleine bewegingen belangrijk als je ouder bent. Ook kleine bewegingen maken dat je lijf actief blijft. En dat heeft je lichaam ook gewoon nodig. Je spieren zullen sterker voelen als je iedere dag even een rondje loopt en je gewrichten zullen je ook dankbaar zijn. Die gewrichten zijn, zeker als je ouder wordt, weliswaar een verhaal apart.

Glucosamine kan je helpen

Veel ouderen krijgen op den duur te maken met artrose en osteoporose. Dit zijn allebei vormen van slijtage in de gewrichten en botten. Door op tijd, dus voor je last krijgt, te beginnen met het innemen van glucosamine, kun je er wellicht voor zorgen dat je gewrichten soepel blijven draaien. Glucosamine wordt als supplement door mensen gezien als een stofje dat bijdraagt aan de veerkracht van je kraakbeen. In hoeverre dit werkelijk waar is, moet nog bewezen worden. Als je ouder wordt, wil dat kraakbeen nog wel eens hard en stug worden. Door het soepel te houden, voorkom je slijtage in je gewrichten. Zo kun jij soepel blijven bewegen en dat maakt het leven een stuk fijner.

Daarom zijn wij als mensen altijd op zoek naar magische middeltjes die ons leven makkelijker maken. De mens is van nature liever lui dan moe. Of die wonderbaarlijke middeltjes werken, daar zijn de meningen over verdeeld. Tenminste, niet die van de wetenschap. Er zijn (nog) geen medische wonderverhalen over de werking van glucosamine. Wanneer je zo’n voedingssupplement overweegt, dan is het verstandig eerst even jouw huisarts te raadplegen – zeker wanneer je al andere pilletjes slikt!

Blijven bewegen is de oplossing

Je kunt je in ieder geval wel focussen op gewoon bewegen. Actief bezig zijn kan bijvoorbeeld al in kleine dingen zitten. Heb je ‘s ochtends dat programma op de publieke omroep wel eens gezien? Een soort privé gym voor ouderen die toch in beweging willen blijven. Hiervoor hoef je niet eens te gaan staan als je dat niet wilt. Je kunt ook vanaf het comfort van je stoel de meeste oefeningen gewoon mee doen. Je zult zien dat bewegingen al met een paar weken mee-gymmen een stuk soepeler gaan. En dan krijg je weer zin om erop uit te gaan!

Want het leven is te leuk om binnen te blijven zitten

Trek er dus vooral op uit. Al is het maar in je eigen wijk. Loop iedere dag een rondje om bijvoorbeeld te zien hoe de natuur verandert. Of stap lekker op de (elektrische) fiets. Het gevoel van vrijheid dat zo’n fiets geeft, is heel bijzonder. Je kunt dan heerlijk fietsen, zonder je gewrichten al te veel te belasten. En eenmaal weer thuis? Dan ga je natuurlijk even lekker zitten, benen omhoog, kopje thee of koffie erbij. En tevreden terugkijken op de dag.

Geef een reactie