Een eigen bedrijf en het kantoorpand dat daarbij hoort is eigenlijk de eerste indruk van een bezoeker of klant. Bij binnenkomst zal iemand meteen een oordeel hebben over hoe een bedrijf werkt, aan de hand van de meest basis voorzieningen. Een grote invloed op de eerste indruk is de hygiëne in het bedrijf. Die kan heel snel vastgesteld worden door een klant wanneer er bepaalde dingen wel of niet aanwezig zijn. Hier zijn een paar tips om de hygiëne van een bedrijf op peil te houden en zo de professionaliteit van je bedrijf te laten zien.

Toilet

Het sanitair laat uiteindelijk veel indruk achter op de bezoeker of de klant. Met name wanneer het sanitair niet in orde is, laat het een slechte indruk achter. Maar het toilet op orde houden, vergt niet heel veel moeite, het is echter wel belangrijk om het zo vaak mogelijk bij te houden. Het liefst elke dag. Zorg dat alles altijd bijgevuld is en de wanden van de toiletten en de toiletten zelf goed gereinigd worden. Eens per week een grondige beurt, andere dagen een kleine schoonmaak. Let ook op de opties voor het weggooien van papier. Afvalbakjes niet alleen bij de wastafels maar ook in het toilet zelf, met name bij de vrouwen zodat ze niets hoeven weg te gooien buiten het toilet hokje.

Geur

De indruk wat betreft het sanitair maar ook over het algemeen heeft veel te maken met de geur. Deze geur hoeft niet heel aanwezig te zijn maar wanneer de geur niet prettig is, is dat ook niet fijn voor de bezoeker of de klant. Denk aan een restaurant waarvan het toilet niet prettig ruikt, het zijn hele specifieke voorbeelden maar ze worden wel onthouden door de bezoeker of de klant. Zeker in het sanitair kan geur veel doen. Een toilet bezoek is een stuk aangenamer voor iemand wanneer het lekker ruikt.

Voorzieningen

En uiteindelijk spelen de voorzieningen ook een grote rol. Het soort wc papier dat je gebruikt, maar ook de mogelijkheid tot handen wassen en afdrogen. Een dispenser is heel handig en hygiënisch. Wanneer er geen sprake is van een kantoorpand maar een meer industrieel pand, zijn dispensers ook te gebruiken voor plastic handschoenen of zeep. Maar ook een plek om baby’s te verschonen heeft een invloed op de indruk van de klant. Wanneer deze optie er niet is, zal de klant, gast of bezoeker dit elders moeten doen wat over het algemeen meer moeite kost.