Zeg eens eerlijk, hoe sfeervol is jouw kantoor? En dan hebben we het niet over jouw home-office, nee we hebben het over je ‘echte’ kantoor waar jij voor corona iedere dag te vinden was. Ga eens bij jezelf na, mis je de inrichting met het systeemplafond en de vale, witte muren? Nee? Nou, doe er dan wat aan! Nu jij en al je collega’s thuiswerken, is het misschien wel hét moment om jullie kantoor eens onder handen te nemen. Want nu het kantoor leegstaat ondervindt immers ook niemand overlast van al dat geklus. Dus overleg met je collega’s en stel een plan op hoe jullie je kantoor helemaal spik en span maken. Zodat jullie, als de maatregelen versoepeld zijn en iedereen weer gewoon naar kantoor gaat, met nóg meer plezier naar het werk gaan.

Plan

Enthousiast? Goed zo! Je collega’s zijn vast ook erg over dit plan te spreken! Stel je teamleider of manager op de hoogte van je ambities en kijk wat hij/zij van je ideeën vindt. Als je akkoord hebt hierop is het tijd om je collega’s op de hoogte te stellen. Maak een whatsapp groep aan waarin je je plannen aankondigt en vraag of een aantal mensen je bij je plannen willen ondersteunen. Maak deze groep niet te groot, zo vergemakkelijk je overleg en het daadwerkelijke realiseren. Maar geef wel iedereen de mogelijk om inbreng te leveren. Je kunt bijvoorbeeld een poll aanmaken waarin mensen kunnen stemmen welke kleur zij het liefst de muren geverfd zouden zijn.

Opruimen

Als je je plan duidelijk hebt, en een aantal collega’s hebt gevonden die jou gaan helpen, is het tijd om aan het daadwerkelijke klussen te beginnen. En dat begint natuurlijk met een grondige schoonmaak- en opruimactie van je huidige kantoor. Ga kritische alles na en breng spullen die je niet meer nodig hebt naar een kringloop. En ga ook kritische langs al je archieven, opslagen en andere plekken waar spullen zich ophopen. Schakel een bedrijf in dat langskomt voor het bedrijfsafval en alles wat jullie echt niet meer nodig hebben. Opgeruimd staat netjes!

Uitvoeren

Ga vervolgens aan de slag met opknappen. Verven, nieuwe vloeren leggen, een nieuwe indeling van de keuken… Het kan allemaal! Jullie creativiteit en kunnen is hierbij leidend. Hou het budget in de gaten dat jullie voor deze opknapactie inzetten om vervelende verrassingen te voorkomen. Hou wel rekening met de 1.5 meter afstand, dus ga niet met te veel collega’s in een kleine ruimte aan de slag. Werk in shifts en houd ieders veiligheid in het oog.

Veel plezier!