Het concept 'mindful winkelen' wordt steeds populairder in de beautybranche, omdat mensen zich steeds meer zorgen maken over de producten die ze in hun lichaam stoppen – en op hun huid. Of het nu gaat om cruelty-free of verantwoord geproduceerde ingrediënten van Clinique of Biotherm Homme, mindful beauty omvat een verscheidenheid aan variabelen die mensen een beter gevoel kunnen geven over de producten die ze dagelijks gebruiken, zoals schoonheidsproducten van het merk Clinique.
Wat is bewuste schoonheid, en hoe werkt het?
Bewuste schoonheid betekent, net als de meeste dingen in de schoonheidsindustrie, verschillende dingen voor verschillende mensen. Voor de één zijn duurzame verpakkingen en ingrediënten belangrijk, terwijl voor de ander wreedheid en het teruggeven van iets belangrijk zijn. In een notendop: bewuste schoonheid is een meer doelbewuste benadering van beautyconsumptie van bijvoorbeeld Biotherm Homme. Hoewel er geen harde en snelle definitie is, zijn er verschillende facetten van bewuste schoonheid die onder deze paraplu passen.
Puur natuurlijk
Een ander voorbeeld van een subjectieve term zijn natuurlijke schoonheidsproducten, van bijvoorbeeld Clinique. Als iemand "natuurlijk" zegt, bedoelt hij meestal iets dat met plantaardige materialen is vervaardigd. Natuurlijke producten kunnen echter beter worden gezien als "minder bewerkt", omdat bijna alle synthetische verbindingen een natuurlijke basis hebben.
Veganisme
Veganistische producten zijn producten die geen van dieren afkomstige ingrediënten of bijproducten bevatten, volgens een ander welomschreven woord.
Hygiënisch
Schone schoonheidsproducten zijn vaak vrij van schadelijke irriterende stoffen of synthetische chemicaliën die zowel bij onszelf als bij het milieu verwondingen of een ongunstige reactie kunnen veroorzaken. Parabenen, oxybenzone en synthetische parfums worden vaak vermeden in deze producten, die als "niet-toxisch" worden beschouwd.
Milieuvriendelijk
Groene schoonheidsproducten, hoe subjectief ook, zijn vaak producten die milieuvriendelijk zijn, van inkoop tot productie en verpakking op een ethische en duurzame manier. Als voorbeeld kan je kijken naar de producten van Biotherm Homme.
Filantropie
Merken die zich richten op filantropische initiatieven worden vaak "conscious beauty" genoemd. Iets terugdoen voor het milieu is een cruciaal onderdeel van bewuste merken die een goede impact hebben, of het nu gaat om een programma voor het behoud van bossen, bedreigde diersoorten of andere natuurbeschermingsactiviteiten.
De voordelen van bewuste schoonheidsproducten van Clinique
U kunt kiezen uit verschillende voordelen, variërend van minder belastend voor de aarde (en je geweten) tot minder belastend voor de huid. Voor sommigen is het een groot pluspunt dat ze weten dat ze initiatieven helpen om natuurbehoud te steunen of minder afval te produceren. Anderen waarderen merken, zoals Biotherm Homme of Clinique die hun ethische standpunten over dierlijke bestanddelen delen of die hun blootstelling aan synthetische stoffen minimaliseren. Het mooie van bewuste schoonheid is dat je op verschillende manieren ons milieu en de mensen die erin leven kunt helpen – je kunt bedrijven kiezen die aansluiten bij jouw waarden.